TV Technical Profile: WLTZ

[ Home | Statewide: AM | FM | LPFM | Translators | TV | LPTV | LDTV ]
[ Metros: Birmingham | Mobile | Montgomery | Huntsville | Columbus, GA | Dothan | Tuscaloosa | The Shoals ]

38.1 - NBC
38.2 - The CW
38.3 - Antenna TV
38.4 - Court TV
Transmitter Location:
[map] [street view] Not far from the WXTX site in southeast Columbus, near Fort Benning.  South of Manely Drive, off Buena Vista Road.
Power (ERP):
50 kW
Height Above Average Terrain (HAAT):
1,238 feet
Other Information:
41 dBu protected contour map, from the FCC.
[Studio] Google Street view of the studios under the station's tower.
Owned by SagaMore Hill of Columbus
Signed on October 29, 1970 as WYEA with NBC affiliation, taken from WTVM.  Was owned by Aflac Insurance at some point in the 70's, until sold to J Curtis Lewis, owner of many radio and TV stations across the south. Calls changed to WLTZ in 1981 after the ownership change.  At one time in the 90's, the station was apparently affiliated with the now-defunct attempt at a fifth broadcast network known as PTEN - Prime Time Entertainment Network.

WLTZ-DT Signed on in July 2002.  The station was sold again, this time to Sagamore Hill Broadcasting, in 2007. Although a poor performer in the news department (with much content outsourced to the now defunct Independent News Network), WLTZ was, according to Wikipedia, the first station in the market to launch high definition newscasts, in May of 2008.  The WLTZ calls stand for the owner at the the time the calls were adopted, Lews Television / Zenith.
WLTZ is reported to be the only station in the Columbus area to turn off analog broadcasts on the original analog shutdown date of February 17th, 2009.
In early April 2009 it was reported that this station was picking up The CW on their digital subchannel 38.2.  The launch date was April 27th, 2009.  In 2017 the station began airing Antenna TV, which had previously been on WLGA,  on the -.3 subchannel.

The station added Court TV to a fourth subchannel in 2020.  In September of that same year, the station's non-license assets were sold to Gray Television for $22 million, and they began operating the station under a shared services agreement.